Ros försäljarna

Åter skådar vi ros försäljarna på Jönköpings gator. Och inne på Mc´donalds!

Vid första anblick så hinner man tänka tusen tankar om hur orättvist livet är. Hinner tycka synd om dessa människor som snabbt närmar sig mot en. Hur sjutton ska jag göra nu!? Hur ska jag säga nej utan att känna mig som ett svin!? Där sitter jag och trycker i mig ett plus mål med extra tillbehör och latte. Och fram kommer minsta killen av de och stäcker fram en ros. Kan inte möta hans blick, känner mig hemsk men säger nej tack så tyst att jag knappt hör mig själv säga det. 

Resturang chefen kommer ut och skickar ut dem! Tydligen så har de stört gästerna flera gånger bara under förmiddagen. Hemsk tyckte jag att han va allt nog. Just när han skickade ut de så störde de inte någon. De satt bara och värmde sig lite. De störde igen just då! Jag kännde - låt de vara för guds skull! Som tur så lyckades den frusan, höggravida tjejen på något vis sitta kvar utan att chefen fattad att hon tillhörde ros försäljarna hon med.

Men det fick han snart se......

Efter en stund så vart hon varm nog och efter spanat in ett nytt offer så staplade hon fram till tanten som satt och åt alldeles själv. Tanten blir upprörd för just henne har de varti på 2 eller 3 gånger tidigare. Den höggravida ros försäljerskan ser hur R-chefen närmar sig. Så hon grabbar ta om kassen som står på bordet brevid tanten. Tanten hade antagligen köpt ett happy meal till sitt barnbarn som hon skulle till efter.

Vi såg det happy mealet försvinna ut!

Snabbt kollar vi även våra vagnar, saker som plånbok, mobiler och självklar de små liven som låg i vagnen. Lill killen som vart framme hos mig snurrade runt oss lite. Inget vi tänkte på mer just då. Som tur så hade vi inte blivit av med något. Och tanten skulle få ett nytt mål lovade R-chefen.

Kan ni fatta!?

Visst förstår att nöden kanske inte har gränser, men är inte det lite väl lågt att ta ifrån någon dess mat som även de kanske kämpat för?

Har hört att pengarna de får in på sålda rosor inte är pengar de själva får behålla och att mat inte är något som de får ta emot. För då blir de staffade av överhuvudet. Han/hon som ligger bakom allt. HEMSKT!
Men efter att ha skådat detta just så försvann alla tankar om hur synd det var om människor som befinner sig i deras mindre lottade sitts. Det förvandlades till vrede istället :-/

Deras lilla fasad som ros försäljare -( läs tiggare) är just bara en fasad. Ficktjuvarnas bästa förklädnad! SÅ akta er om ni möter någon som verkar vilja vara snäll och ge dig en ros!

Många gånger får man en lite lapp upptryckt i ansiktet där det på hyfsad svenska är en tragisk berättelse ner skriven som en förklarning till rosorna. Gå inte på det!

Utan vill man på något sätt hjälpa behövande så ska man vända sig till etablerade föreningar eller liknande.


Kommentarer
Postat av: Nadja

det var så lite. =) Allt bra? =)

2010-10-21 @ 10:16:05
URL: http://nadjaslivliga.blogg.se/
Postat av: vanessa

korskyrkan tisdagar kl 13-15.30 familjecentralen onsdarar samma tid :) skulle va jätte kul ifall ni vill hänga på :)

2010-10-21 @ 11:15:47
URL: http://mammivanessa.blogg.se/
Postat av: ardiana

jag var skit rädd för en vecka sen eller två, semir gick precis ut från lägenheten , han skulle till jobbet. Jag hann bara gå till vardagsrummet och sätta mig på soffan efter att ha kysst han hejdå. så plingar det på dörren jag tror ju det är semir som glömt något så jag bara låser upp och öppnar dörren och PANG får jag en lapp upptryckt i ansiktet,där det stod om att hans dotter var sjuk och de hade inga pengar osv. Mannen som stod där med "hand ritade affischer" i blyerts ville ha 50kr/st men så fattig som jag är hade inte ens 10kr. Så jag sa nej tack då trycker han upp lappen igen men baksidan av den där det står om jag skulle kunna ge han mynt istället. Men det hade jag ju heller inte. Jag kände mig jätte taskig och dum som inte hade ens en krona men tak överhuvudet och hans dotter kanske ligger i en kartong någonstans. Men när han skulle gå så vart han as förbannad och desperat i blicken jag blev så rädd jag stängde dörrne fort som fan och låste efter mig ALDRIG mer att jag öppnar igen

2010-10-21 @ 16:33:12
URL: http://ardiana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0