Rökning-rätten att förbjuda?

Har vi rätten som vuxen/förälder rätten att förjuda barnen att röka?

Det tycker jag att vi har! Vi som vuxna oavsett om vi själva röker eller ej har rätt att säga ifrån om vi märker att våra barn börjat röka. Kommer alltid att stå fast vid att barn inte ska ha rätten att röka bara för den vuxne i dess familj eller närmaste gör det. Att den vuxne inte skulle inneha rätten just bara för att den själv trillat dit i fällan för tobaken. Nej, nej, nej den vuxne har ansvar för att barnen inte ska göra samma misstag i livet oavsett vad det är.

Att börja röka är ett misstag som barnen absolut ska förhindras göra! Jag köper inte föräldrars resonemang då de säger att de inte har rätt att yttra sig då dem själva är rökare. Och då låter sina barn röka. Till och med köper ciggaretter till dem. För de ska ju inte behöva gå och tigga, försöka få någon annan att köpa ut eller till och med köpa smuggel cigg.

Min mor förbjöd mig trots att hon var stor rökare själv. Jag var livrädd att hon skulle märka någon gång då vi bus rökte fimpar på Idé landet jag och en kompis. Jaaa, fast jag var livrädd så testade jag på som alla andra också har gjort när de var 10-12 år kanske. Vissa tidigare vissa senare. Vi köpte även någon gång ett paket Gul Blend som jag sedan förvarade hemma i min bäddsoffa som min mamma hittade då hon skulle flytta soffan eller om hon städade i mitt rum kommer jag inte ihåg riktigt. Då fick jag min världens utsKällning! Hon talade klart och tydligt om för mig vad som gällde. Att skulle hon få se mig med en cigg innan den dagen då jag tjänade mina egna pengar och då kunde köpa ciggen själv för dem så skulle hon hugga av mig mina händer :-/ Tror ni jag tog åt mig?

Ja det gjorde jag helt klart! MIN mor förbjöd mig till och med att umgås men min kompis som jag begått brottet tillsammans med. (jag tjallade).

Jag har senare rökt men inte med min mors vetskap till en början och det var först jag tjänade mina egna pengar.
Min mor kunde ha dött och hon hade inte fått veta att jag börjat röka. Hon fick reda på det flera månader senare då vi var i sällskap med min bror, hans fru och barn. Och mor min hon var riktigt sjuk. Då vågade jag knappt säga det! Det hade satt sig i ryggmärgen att jag inte fick för henne. Då var jag ändå självförsörjande och bodde ensam i ett helt annat land med. Var bara "hemma" på besök. Kunde inte då hålla det hämligt längre. Utan skämtsamt undrat om inte jag också skulle få en cigg till det goda kaffet som hon just serverat oss.

Nu röker jag inte längre - har inte heller gjort på många, många år! För att någon förbjöd mig det ytterliggare en gång till :-) Och det är jag ytterst tacksamm för nu. Det är cirka 9 år sedan jag var rökare.

JAG KOMMER FÖRBJUDA MINA BARN OM DET KOMMER ATT BEHÖVAS!

Kommentarer
Postat av: MammaMorran

Jag tycker absolut att man som förälder har rätt att förbjuda barn att röka, dessutom är det olagligt för barn att köpa cigaretter! Jag kommer förbjuda mina barn att röka, trots att jag själv gjort det...gör inte det längre! Bara för att man gjort misstag själv så ger ju inte det barnens tillåtelse att göra samma dumhet- sen röker de säkert utan att vi vet om det ändå... Men jag ska absolut göra allt för att de inte ska göra det!

Kram

MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

2010-11-01 @ 14:33:13
URL: http://mammamorran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0