V. 28 och resa?



Har just gått in i vecka 28 :-) Tiden går fort, nu är det ca 12 veckor kvar. Så går allt bra så är vi snart sex familjemedlemar. 11 september är Bf, kul datum att få på. Men vi får se när den lilla kommer att vilja titta ut till oss.
Vi satt och prata lite huruvida vi eventuellt skulle åka iväg en sväng till värme, sol och bad. Det är så mycket mer man måste tänka på om man ska flyga nu. De flesta flygbolag kan man flyga med utan "problen fram till just vecka 28 och efter det vill dem ha ett läkar intyg på att man är "frisk" nog att flyga. Med ett sådant kunde man flyga fram till vecka 36 med dem flest. Men just det där som kan hända att man blir tvungen att föda tidigare, under resans gång, när man befinner sig i ett annat land det kan komma att kosta skjortan. Måste tydligen ha speciell/extra försäkring som täcker eventuella sjukhus kostnader för förlossningen, eftervården och hemresan för den lilla om det skulle bli aktuellt.
Sen så måste jag förnya mitt pass innan också, åhhh det snabbt om vi bestämmer oss för att dra iväg. Det gick ut 2008 :-/ En massa att göra, tänka på, ta reda på och ta ställning till om det är värt för att komma iväg en vecka kanske två om vi har super tur. Svår,t jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Jag vill ju så gärna koppla av och njuta av sol & bad med hela familjen. Och här hemma i Sverige har vi ju ingen tur med vädret inte!!!
Det blir att verkligen prata om det mer innan vi bestämmer oss.
Känns inte helt ok att flyga som gravid. Visst är det säker massor som gjort det och kommer att göra det men jag vet inte om jag vill ta "risken". Det är ju som sagt inte bara själva flygresan i sig som kan påverka.
Det var nog mest det jag tänkte på innan jag läste lite mer om allt med bestämmelser och försäkringar.
Tänkte att bara vi inte flyger över kontinenter så är det inga problem orkesmässigt. För det klarar jag nog av, en tur uppe i luften på ca 4 timmar skulle jag orka utan problen tänkte jag. Men tvekar lite då det är allt det andra som man ska tänka på med. Det finns inga garatier att denna bebis tänker stanna hela tiden ut eller att det går lika "smidigt" som med dem andra barnens ankomster.

Ett läkar intyg är nog inte svårt att få, det tror jag inte i alla fall. Senast jag var hos barnmorskan på Mvc-den vanliga rutin kontrollen så var alla värden bra, magen mätte vi, lyssnade på lilla bebisens hjärtljud. Så inga konstigheter direkt med hälsnan på så sätt. Blev rådd att inte bära/lyfta dock! Fanns ytterst, ytters lite spår av blod i urinprovet. Men som hon trodde inte hade någon större betydelse. Hon skulle skicka vidare det och höra av sig i fall att det var något. Har inte hört något från henne så det var nog inget alvarligare än att jag ska ta det lite lugnare och undvika just att lyfta/bära. Kunde även bero på något känsligare slemhinnor i underlivet.

Under tiden jag suttit här och skrivit har vi redan nu hunnit prata lite mer om huruvida vi ska och när vi ska åka.
Vi kommer nog att avvakta tills efter att bebisen fötts och vi kommit in in att vara fyrbarns familj :-)

Kommer att hitta på annat kul istället! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0