v. 39

Så här står det på familjeliv.se just nu.....

Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

 

Så nu är jag redo för en liten bebis igen! Men jag tippar på att det blir först på torsdag som kommer eller på min alldeles egna dag tom på fredagen :-) Egentligen så är inte bf först om 13 dagar men känns lite som att jag kan ha rätt att denna lilla bebben kommer då i alla fall. Får se om det är så att mina känslor stämmer. Annars har jag inte känt av något speciellt så i kroppen, bara en känsla som jag har :-) Jag och mina ziggenar känslor :-) hehehehhehehehhe!!!!!

Ska ta något kort senare och lägga upp också på magen. Ska även försöka ta just på självaste dagen innan bebben kommit så jag sedan kan följa min viktnedgång också. Har knappt några minnen från de tidigare graviditeter och hur det vart efter riktigt. Var riktigt dålig på att anteckna - bloggade inte först efter att Lillan vart på gång. Man glömmer så mycket mer än man tror!

Kommentarer
Postat av: Niina

Nu! Äntligen har jag tagit mig tiden igen med bloggandet, så välkommen! :) Snart är den lilla bebben ute, vad roligt och vad mysigt! En till liten människa för er att lära känna. Kram kram

2010-08-30 @ 16:42:09
URL: http://barnmatoblojor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0